Saturday, 15 December 2012

Kemahiran Lisan




Hasil Pembelajaran

1.0       Berbual dengan keluarga, rakan sebaya dan pihak lain dalam situasi formal dan            tidak formal.
1.1       Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan   menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang         sesuai.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras 1
ii.            Melafazkan ucapan secara bertatasusila dalam perbualan.
Cadangan Aktiviti
Cadangan aktivitinya adalah murid diminta untuk melakonkan dialog yang ada unsur - unsur penerimaan teguran. Contohnya, “Maafkan saya”. “Terima kasih kerana mengingatkan saya.” “Baiklah, saya akan cuba perbaiki. Terima kasih atas teguran itu tetapi pada pendapat saya ini adalah yang terbaik pada saya. Terima kasih kerana membantu saya.
Langkah pelaksanaan:
·                    Langkah untuk melaksanakan aktiviti ini adalah guru akan meminta          murid   melakonkan watak sebagai seorang  pelajar yang telah        melanggar peraturan sekolah. Kemudian, seorang murid lagi telah      menegur perbuatan murid yang telah melakukan kesalahan tadi


.


Hasil Pembelajaran

1.2       Bertanya dan menjawab tentang menjawab tentang sesuatu            perkara secara bertatasusila.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras 2
i.              Mengemukakan soalan tertumpu dan bercapah dengan menggunakan kata tanya.

Cadangan Aktiviti
Aktiviti yang dicadangkan adalah melakukan perbualan dangan rakan tentang sesuatu situasi yang mereka hadapi. 

Soalan
Jawapan

1.    Siapakah yang menyelamatkan anak kucing itu ?
2.    Bagaimanakah anak kucing itu boleh jatuh ke dalam longkang?


1.    Kami yang telah menyelamatkan anak kucing itu.
2.    Anak kucing itu cuba mengejar rama-rama lalu terjatuh ke dalam.






Langkah pelaksanaan aktiviti:

·         Guru menceritakan situasi yang berlaku terhadap kucing yang jatuh ke dalam longkang.
·         Setelah murid mendengar cerita tersebut, guru akan menyuruh murid melakonkan kembali berdasarkan petikan yang guru beri kepada murid.

Hasil Pembelajaran

1.3       Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras 2
ii.            Menerima dan melaksanakan arahan serta pesanan dengan betul.
Cadangan Aktiviti
Aktiviti yang dicadangkan bagi hasil pembelajaran ini adalah murid melakonkan situasi menunjuk arah kepada sekumpulan pelancong tempatan. Contohnya, sekumpulan pelancong tempatan sedang bertanyakan tentang tempat terletaknya masjid negara kepada seorang penduduk tempatan.
Langkah pelaksanaan aktiviti:
·         Langkah untuk menjalankan aktiviti adalah guru memberikan arahan berkenaan dengan menunjuk arah kepada seseorang.
·         Guru akan memberi dialog dan disertakan dengan pelan atau peta kepada murid.
·         Seterusnya meminta mereka melakonkan perbualan tentang cara memberikan arahan kepada sekumpulan pelancong tempatan tentang arah sesuatu tempat yang ingin dituju.
·         Sekumpulan lagi murid melakonkan watak sebagai pelancong yang sedang mendengar dan  memahami arahan atau petunjuk yang diberikan oleh murid itu tadi.

Hasil Pembelajaran

1.4       Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan paralinguistk yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras 2
i.              Meminta keizainan untuk memenuhi keperluan dengan bersopan.
Cadangan Aktiviti
Cadangan bagi aktiviti ini adalah murid diminta untuk menyatakan sesuatu permintaan beserta alasan. Contohnya, melafazkan dialog, “Cikgu Siti,  izinkan saya menelefon ibu kerana saya berasa kurang sihat”. Dialog ini menunjukkan cara menyatakan sesuatu perkara bersama dengan alasan.
Langkah pelaksanaan:
·         Langkah untuk melaksanakan aktiviti ini guru meminta murid melafazkan dialog atau perbualan yang menyatakan permintaan untuk menelefon ibu kerana berasa kurang sihat.
·         Murid akan menyatakan dialog tersebut beserta dengan alasan mengapa menelefon ibu.
Hasil Pembelajaran

2.0       Bercerita dan melaporkan sesuatu perkara yang didengar, ditonton, dibaca atau dialami.

2.1  Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan   intonasi yang baik dan jelas.
Huraian Hasil Pembelajaran
Aras 3
ii.            Mengisahkan sesuatu perkara yang dialami dengan menggunakan bahasa yang betul.

Cadangan Aktiviti
            Cadangan untuk melaksanakan aktiviti ini adalah murid menceritakan kembali tentang peristiwa yang terdapat di dalam gambar yang diberi kepada murid. Murid perlu melihat dengan teliti dan menghayati gambar yang diberikan serta menyampaikan cerita dengan penuh gaya dan menarik.

Langkah pelaksanaan aktiviti:
           
·         Murid diminta untuk membentuk kumpulan.
·         Guru memberikan gambar yang menggambarkan suatu peristiwa kepada setiap kumpulan.
·         Guru meminta murid meneliti gambar tersebut dan bercerita berdasarkan gambar tersebut

No comments:

Post a Comment