Konsep Menulis
Perkataan menulis merupakan jenis kata kerja yang bermaksud
perbuatan mencatatkan kata-kata dengan huruf yang menggunakan alat tulis
,melahirkan perasaan atau fikiran melalui tulisan dan catatan yang menggunakan
huruf.
Konsep menulis di sekolah
merujuk kepada keupayaan murid menulis perkataan dan ayat serta mengeluarkan
idea melalui pelbagai penulisan kreatif yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan
dan pengalaman peribadi dengan menggunakan ayat yang gramatis tanda baca dan menggunakan tulisan yang kemas serta ejaan yang betul.
Secara umumnya terdapat beberapa konsep menulis yang dapat
diringkaskan seperti yang berikut:
1 .menulis merupakan aktiviti yang menghasilkan bahan –bahan
yang menulis.
2.Menulis merupakan hasil kerja penulis,iaitu sebarang
perkara yang diluahkan dalam bentuk huruf dan alphabet.
3.Menulis merupakan huruf atau simbol yang dicetak bagi
mewakili bunyi atau perkataan sesuatu bahasa.
4.Menulis merupakan penggunaan huruf
atau symbol bagi mengambarkan sesuatu bahasa.
5.Menulis merupakan medium komunikasi termasuklah
facsimile,teleks, dan email
6.Menulis merupakan symbol atau kerektor bertulis atau
bercetak sesuatu bahasa.
7.Menulis merupakan satu bentuk penulisan yang digunakan
oleh penulis bagi mempersembahkan idea atau pendapat.
8.Menulis merupakan penggunaan symbol visual bagi mewakili
perkataan yang bertindak sebagai kod komunikasi.
Tujuan Menulis
Secara umumnya terdapat empat tujuan menulis yang berfokus
kepada cirri komunikasi;
1 ekspresif
Penulis menulis untuk melahirkan perasaan idea,hujah,dan
sebagainya.tujuan menulis seperti ini tidak mengambil kira aspek daripada
pembaca kerana ianya hanya berfokus kepada perasaan pengalaman dank eperluan
penulis semata-mata.hasil penulisan seperti sajak,novel,komentar dan penulisan
bebas.
2 pemujukan
Menulis untuk tujuan pemujukan berfokus kepada pembacanya
khusus untuk member kesan perasaan dan menarik bagi pembaca.
3.informatif
Menulis untuk tujuan informatif merujuk kepada penulisan
yang bersifat eksternal,iaitu untuk member maklumat kepada pembaca.
4.kesusteraan.
Menulis untuk tujuan kesusteraan mempunyai ciri-ciri
stilistik iaitu gaya bahasa penulisan ia
menunjukkan elemen-elemen yang menunjukkan cara elemen bahasa digunakan.
Jenis Kemahiran Menulis.
Terdapat dua jenis kemahiran menulis yang perlu dikuasai di
peringkat rendah,iaitu kemahiran menulis mekanis dan kemahiran menulis
mentalis.
Kemahiran menulis
mekanis.
Kemahiran menulis mekanis merupakan kemahiran untuk membolehkan murid membentuk lambang
huruf dan seterusnya membentuk perkataan dengan jelas,tepat dan kemas.
Antara aktiviti kemahiran menulis mekanis adalah seperti
yang berikut:
1menulis bentuk yang mirip kepada huruf yang tertentu.
2 menulis huruf daripada gambar.
3 menulis huruf mengikut bentuk kad yang dilubangkan
Menulis huruf atau perkataan yang ditulis mengikut
titik-titik.
5 menyalin perkataan atau frasa.
6 menyalin ayat daripada buku.
Kemahiran menulis mental(mentalis)
Kemahiran menulis melibatkan operasi mental atau minda bagi
menghasilkan sesuatu yang dapat dibaca oleh orang lain.kemahiran ini merangkumi
latihan pernyataan fikiran ,penyataan
perasaan pernyatan kehendak dan
melahirkan pendapat individu.
Antara aktiviti kemahiran menulis mental ialah:
1 menulis perkataan atau frasa yang disebut oleh guru.
2 menulis frasa atau ayat yang bermakna menggunakan perkataan yang diberikan.
3 menulis dan menyusun perkataan bagi membina ayat.
4 menulis ayat mudah
5 membuat latihan tranformasi ayat menggunakan senarai perkataan
yangdiberikan
No comments:
Post a Comment