Penilaian Kemahiran Lisan
- Kemahiran lisan melibatkan dua
kemahiran asas iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran
bertutur.
- Kemahiran mendengar
=Kemahiran paling asas
=Berlaku pada peringkat penerimaan
=Murid yg telah menguasai kemahiran ini mampu bertutur, memahami, dan mentafsir apa yg didengar.
=Berlaku pada peringkat penerimaan
=Murid yg telah menguasai kemahiran ini mampu bertutur, memahami, dan mentafsir apa yg didengar.
- Kemahiran bertutur
=Melafazkan bunyi2 bahasa drpd alat2 artikulasi
=Peringkat penglahiran
=Perlu ditiru & diajuk
=Model bahasa lemah hasil ajukan yg lemah, tp model bahasa baik tidak semestinya menjamin ajukan yg baik.
=Peringkat penglahiran
=Perlu ditiru & diajuk
=Model bahasa lemah hasil ajukan yg lemah, tp model bahasa baik tidak semestinya menjamin ajukan yg baik.
- Tujuan kemahiran lisan :
- Menyebut perkataan / ayat dgn
betul
- Melatih murid mendengar &
memahami pertuturan org lain.
- Untuk berinteraksi dgn org lain
(menyampaikan perasaan, kehendak, dll).
- Melatih murid agar berkeyakinan
& percaya kpd diri (berani bercakap, menyatakan perasaan dan kehendak)
- Membolehkan murid bertutur
menggunakan ayat yg tersusun, perkataan yg sesuai, & perbendaharaan
kata yg luas.
- Kemahiran-kemahiran yang boleh
- Bertutur dengan tenang menggunakan
gaya yg betul
- Bertutur dengan nada, intonasi, &
sebutan yg betul.
- Mendengar dengan baik, memahami
perkara yg didengar, & menghormati pertuturan org lain.
- Bercerita & membuat laporan
menggunakan bahasa yg menarik & betul.
- Berkebolehan memberi arahan dgn
berkesan.
- Mengunakan bahasa yg baik mengikut
situasi.
- Kemahiran lisan boleh dinilai
melalui aktiviti seperti yang berikut:
- bacaan kuat
- syarahan
- perbahasan
- bercerita
- perbincangan
- hafazan
- temu bual
- soal jawab
- nyanyian
- deklamasi sajak
- mendengar dan memberi respon
secara lisan
- Penilaian lisan membolehkan guru :
- mengesan kemajuan dan pencapaian
murid dalam kemahiran mendengar dan bertutur secara gramatis.
- mendapat maklumat serta-merta
tentang pengetahuan dan kefahaman murid.
- mengesan kebolehan murid dalam
kemahiran membaca dan menghafaz.
- mengesan kelancaran dalam sebutan.
- mengesan amalan dan sikap murid
secara serta merta.
- Instrumen penilaian lisan boleh
dipelbagaikan merangkumi soalan dan aktiviti yang memerlukan respon murid
dalam bentuk lisan.
- Cth : PLBS
- menyediakan instrumen
- soalan, pernyataan, ilustrasi dan
bahan rangsangan perlu jelas dan mudah difahami.
- aktiviti/bahan boleh merangsang
murid mengeluarkan idea.
- pelbagai bentuk soalan seperti
soalan bertumpu dan bercapah digunakan untuk merangsang murid berfikir.
- aras kesukaran perlu sesuai dengan
kebolehan murid.
Penilaian Kemahiran Menulis
- Penilaian secara penulisan
melibatkan aktiviti menyemak dan memeriksa tugasan dan hasil penulisan
murid seperti
—Karangan
—Laporan projek/kerja kursus/folio
—Latihan dan ujian bertulis
—Huraian atau tafsiran peta, jadual, graf atau carta. - Instrument penilaian menulis.
Digunakan untuk mengesan kemahiran bahasa dan perkembangan intelek murid
yang meliputi kemahiran seperti yang berikut :
—Kemahiran menulis
—Menyusun idea
—Penggunaan tanda baca
—Perbendaharaan kata
—Mengaplikasi
—Mentafsir Menilai - Perlu diingat, dalam menyediakan
soalan-soalan yang sahih, perkara berikut perlu diambil kira :
—Soalan menepati kemahiran yang hendak diuji
—Bahasa yang digunakan jelas dan mudah difahami
—Bilangan soalan sesuai dengan masa yang diperuntukkan.
—Aras kesukaran soalan dipelbagaikan
—Skema pemarkahan disediakan
- Bentuk item
1. Bentuk Item Objektif
2. Bentuk Item Subjektif
- Mengesan serta merta
-Tujuan – mengesan penguasaan hasil
pembelajaran dgn serta-merta semasa pengajaran harian
-Contoh : Menilai kefahaman dan
pengetahuan serta kemahiran berbahasa melalui hasil kerja murid.
-Bagaimana ? (Dirancang jika perlu,
individu @ kumpulan, tiada instrumen khusus )
-Merekod & Melapor : (Perlu direkod
dan dilaporkan jika perlu )
-Tindakan Susulan : (Perlu tindakan
serta-merta seperti; bimbingan, teguran, nasihat dan pujian)
- Mengesan kemajuan
-Tujuan – mengesan kekuatan dan
kelemahan selepas beberapa pembelajaran
-Bagaimana? (Perlu dirancang, individu
@ kumpulan, gunakan instrumen seperti -lembaran kerja dan ujian bertulis )
-Merekod & Melapor (perlu direkod
dan dilaporkan jika perlu
-Tindakan Susulan (Perlu tindakan susulan )
-Contoh : menilai laporan bertulis dan
menilai murid melalui ujian: objektif @ subjektif
- Mengesan pencapaian
-Tujuan – mengesan pencapaian selepas beberapa pembelajaran
-Bagaimana? (Perlu dirancang, secara
individu, gunakan ujian bertulis)
-Contoh : Melalui ujian bertulis
seperti ujian objektif dan subjektif
-Tindakan susulan (Harus diambil jika
perlu )
-Merekod & melapor (Perlu direkod
dan dilapor )
No comments:
Post a Comment