Saturday, 16 November 2013

Contoh Soalan Budaya dan Pembelajaran EDU 3105



OBJEKTIF
 1. Maksud budaya
 2. Ransangan( kelompok asas)
 - Keluarga
 3. Padankan lokasi dan adat
 4. Hari gawau dayak disambut oleh –Iban
 5. Bergerak dan berinteraksi dengan semua murid
 6. Kepelbagaian sosial kecuali
 7. Elemen kecuali kelengkapan eletrik
 8. Ciri-ciri kurikulum tersirat paling sesuai
 9. Latihan teknik vokasional. Ketaksamaan dari aspek: Ketaksamaan jantina
 10. Peluang pendidikan di M’sia berlaku pada pedalaman dan bandar – taraf ekonomi.
 11. Salah satu program untuk kebestarian sekolah – kemudahan ICT
 12. Murid melayu tak minat belajar, cina bercakap, india bergerak. Cara tangani: memahami gaya pembelajaran murid
 13. Bagaimana guru tangani masalah PnP
 14. Objektif kelas bercantum ikut faktor berikut kecuali: bilangan kurang 15 orang.
 15. Iklim manakah antara berikut menggambarkan usaha guru dalam iklim kondusif: Bersikap adil dan bertimbang rasa dalam periksa tugasan.
 16. Persekitaran fisikal/ gambarkan persekitaran fizikal: pamer hasil lukisan kepada etnik yg sama. Murid tukar tempat masa aktiviti kumpulan
 17. Kelebihan dalam?
 18. Syarat komunikasi berkesan antara guru dan murid: mudah difahami
 19. Pencemaran alam sekitar, flora fauna
 20. Pelbagai skim bantuan . syarat skim:
 21. Program interaksi vokasional murid di pedalaman: bengkel
 SUBJEKTIF

 - Pelan tindakan: 1. Pedalaman 2. Orang asli 3. Indigenous
 - Pelan sekolah: kondusif dan mesra budaya
 - Definisi budaya

 1. 5 keutamaan mengapa sistem kepercayaan mesti dipertahankan?
 a. Melibatkan iman/keyakinan
 b. Sebagai identiti esuatu masyarakat, kaum, bangsa
 c. Keselamatan/ kesan kesejahteraan kepada berkelompok
 d. Ikatan hubungan dalam kelompok
 e. Kerjasama dalam komuniti

 2. 2 aktiviti boleh dilaksanakan oleh pihak sekolah untuk wujudkan hormat-menghormati :
 a. Adakan program kebudayaan
 b. Adakan RIMUP
 c. Lawatan/ pameran adat kepercayaan
 d. Melawat jiran
e. Amalkan perayaan malaysia
f. Perkhemahan bersepadu jombori budaya

 3. Klasifikasikan komuniti masyarakat
 a. Hidup berkelompok
 b. Mempunyai budaya
 c. Mengalami perubahan
 d. Berinteraksi dalaman/ pihak luar


 4. Adat resam dan contoh
 a. Adat dalam perkahwinan
 b. Adat kelahiran
 c. Adat kematian
 d. Adat berkeluarga
 e. Adat bermasyarakat

 5. 4 program kerajaan bagi tingkatkan bilangan guru di pedalaman ikut opsyen
 a. Sediakan rumah guru
 b. Sediakan kemudahan
 c. Tambah baik isentif khusus
 d. Wajib penempatan

 6. 3 usaha kerajaan naikkan penyertaan kurang risiko keciciran
 a. Penguasaan 3M
 b. Mantapkan skim bantuan
 c. Mantap program pendidikan khas

 7. 5 kepentingan pelan tindakan bagi pastikan kemanan masyrakat
 a. Pupuk rasa hormat kepada budaya dan etnik lain
 b. Pupuk semangat kekitaan 1 malaysia
 c. Hormat menghormati
 d. Jaga sensitiviti kaum lain
 e. Memaham adat resam kaum lain
 f. Wujud 1 bangsa malaysia yg bersatu padu

 8. Bincangkan bagi wujudkan sekolah yang mesra budaya
 a. Adakan hari terbuka
 b. Perayaan semua kaum
 c. Pertandingan tradisional
 d. Hair kebudayaan e. Kelab budaya
 ESEI
 Bincang aktiviti sesuai dapat diaplikasikan dalam BD.
 - Latihan hormat menghormati
 - Latihan berkumpulan
 - Latihan perkenalkan diri
 - Latihan hapus prasangka
 - Berkongsi tentang diri sendiri n orang lain

Huraikan implikasi kepelbagaian sosiobudaya terhadap murid
 - Saling memahami
 - Murid berpeluang luah perasaan terhadap isu sosiobudaya
 - Pupuk perpaduan dalam kaum
 - Wujud semangat kerjasama
 - Semai kemahiran interpersonal/ intrapersonal

 5 strategi PnP yang sesuai digunakan untuk guru dalam BD pelbagai kaum
 - Kaedah kolaboratif
 - Koperatif
 - Direktif
 - Kontekstual
 - Mediatif

 Bincang cara guru urus persekitaran BD yang mesra budaya
 - Bersikap adil kepada semua pelajar ikut keperluan
 - Guna BBM sesuai
 - Kedudukan murid/ susun atur perlu ambilkira kepelbagaian budaya
 - Galak interaksi pelbagai hala
 - Pemilihan strategi PnP yang mesra budaya

Bincang komunikasi bukan lisan yang digunakan oleh guru semasa PnP
 - Eye contact
 - Bahasa badan
 - Pergerakan/ isyarat
 - Ekspresi muka
 - Senyuman di bibir
 - Kedudukan/ jarak tubuh

 Kemahiran komunikasi lisan/ bukan lisan dapat bantu murid untuk memahami kepelbagaian sosiobudaya di sekolah.
 - Disiplin murid
 - Penyampaian maklumat baik/ berkesan
 - Pembelajaran kondusif n MB
 - Proses PnP lancar
 - Objektif PnP tercapai n berkesan


No comments:

Post a Comment