OBJEKTIF
1. Maksud budaya
2. Ransangan( kelompok asas)
- Keluarga
3. Padankan lokasi dan adat
4. Hari gawau dayak disambut
oleh –Iban
5. Bergerak dan berinteraksi
dengan semua murid
6. Kepelbagaian sosial kecuali
7. Elemen kecuali kelengkapan
eletrik
8. Ciri-ciri kurikulum tersirat
paling sesuai
9. Latihan teknik vokasional.
Ketaksamaan dari aspek: Ketaksamaan jantina
10. Peluang pendidikan di M’sia
berlaku pada pedalaman dan bandar – taraf ekonomi.
11. Salah satu program untuk
kebestarian sekolah – kemudahan ICT
12. Murid melayu tak minat
belajar, cina bercakap, india bergerak. Cara tangani: memahami gaya
pembelajaran murid
13. Bagaimana guru tangani
masalah PnP
14. Objektif kelas bercantum
ikut faktor berikut kecuali: bilangan kurang 15 orang.
15. Iklim manakah antara berikut
menggambarkan usaha guru dalam iklim kondusif: Bersikap adil dan bertimbang
rasa dalam periksa tugasan.
16. Persekitaran fisikal/
gambarkan persekitaran fizikal: pamer hasil lukisan kepada etnik yg sama. Murid
tukar tempat masa aktiviti kumpulan
17. Kelebihan dalam?
18. Syarat komunikasi berkesan
antara guru dan murid: mudah difahami
19. Pencemaran alam sekitar,
flora fauna
20. Pelbagai skim bantuan .
syarat skim:
21. Program interaksi vokasional
murid di pedalaman: bengkel
SUBJEKTIF
- Pelan tindakan: 1. Pedalaman
2. Orang asli 3. Indigenous
- Pelan sekolah: kondusif dan
mesra budaya
- Definisi budaya
1. 5 keutamaan mengapa sistem
kepercayaan mesti dipertahankan?
a. Melibatkan iman/keyakinan
b. Sebagai identiti esuatu masyarakat, kaum,
bangsa
c. Keselamatan/ kesan kesejahteraan kepada
berkelompok
d. Ikatan hubungan dalam kelompok
e. Kerjasama dalam komuniti
2. 2 aktiviti boleh dilaksanakan
oleh pihak sekolah untuk wujudkan hormat-menghormati :
a. Adakan program
kebudayaan
b. Adakan RIMUP
c. Lawatan/
pameran adat kepercayaan
d. Melawat jiran
e. Amalkan perayaan malaysia
f. Perkhemahan bersepadu jombori budaya
3. Klasifikasikan komuniti
masyarakat
a. Hidup berkelompok
b. Mempunyai budaya
c. Mengalami perubahan
d. Berinteraksi dalaman/ pihak luar
4. Adat resam dan contoh
a. Adat dalam perkahwinan
b. Adat kelahiran
c. Adat kematian
d. Adat berkeluarga
e. Adat bermasyarakat
5. 4 program kerajaan bagi
tingkatkan bilangan guru di pedalaman ikut opsyen
a. Sediakan rumah
guru
b. Sediakan
kemudahan
c. Tambah baik
isentif khusus
d. Wajib
penempatan
6. 3 usaha kerajaan naikkan
penyertaan kurang risiko keciciran
a. Penguasaan 3M
b. Mantapkan skim bantuan
c. Mantap program pendidikan khas
7. 5 kepentingan pelan tindakan
bagi pastikan kemanan masyrakat
a. Pupuk rasa hormat kepada budaya dan etnik
lain
b. Pupuk semangat kekitaan 1 malaysia
c. Hormat menghormati
d. Jaga sensitiviti kaum lain
e. Memaham adat resam kaum lain
f. Wujud 1 bangsa malaysia yg bersatu padu
8. Bincangkan bagi wujudkan
sekolah yang mesra budaya
a. Adakan hari terbuka
b. Perayaan semua kaum
c. Pertandingan tradisional
d. Hair kebudayaan e. Kelab budaya
ESEI
Bincang aktiviti sesuai dapat
diaplikasikan dalam BD.
- Latihan hormat
menghormati
- Latihan
berkumpulan
- Latihan
perkenalkan diri
- Latihan hapus
prasangka
- Berkongsi
tentang diri sendiri n orang lain
Huraikan implikasi kepelbagaian sosiobudaya terhadap murid
- Saling memahami
- Murid berpeluang luah perasaan terhadap isu
sosiobudaya
- Pupuk perpaduan dalam kaum
- Wujud semangat kerjasama
- Semai kemahiran interpersonal/ intrapersonal
5 strategi PnP yang sesuai
digunakan untuk guru dalam BD pelbagai kaum
- Kaedah kolaboratif
- Koperatif
- Direktif
- Kontekstual
- Mediatif
Bincang cara guru urus
persekitaran BD yang mesra budaya
- Bersikap adil kepada semua pelajar ikut
keperluan
- Guna BBM sesuai
- Kedudukan murid/ susun atur perlu ambilkira
kepelbagaian budaya
- Galak interaksi pelbagai hala
- Pemilihan strategi PnP yang mesra budaya
Bincang komunikasi bukan lisan yang digunakan oleh guru semasa PnP
- Eye contact
- Bahasa badan
- Pergerakan/ isyarat
- Ekspresi muka
- Senyuman di bibir
- Kedudukan/ jarak tubuh
Kemahiran komunikasi lisan/
bukan lisan dapat bantu murid untuk memahami kepelbagaian sosiobudaya di
sekolah.
- Disiplin murid
- Penyampaian maklumat baik/ berkesan
- Pembelajaran kondusif n MB
- Proses PnP lancar
- Objektif PnP tercapai n berkesan
No comments:
Post a Comment