Saturday, 16 November 2013

Contoh Soalan Edu 3105

Bahagian B
 1.  a) 5 ciri budaya
 -berkongsi
 -dipelajari
 -diwarisi
 -dinamik
 -universal
 -unsur simbolik


 b) 5 perbezaan yg wujud dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia
 -berganding bahu di bawah politik yg sama
 -ahli – ahlinya bergantung di antara satu sama lain
 -hidup bercampur tetapi mengamalkan cara hidup berasingan
 -mempunyai sikap prasangka dan stereotaip
 -agama, bahasa dan budaya yg berbeza

 2.
 a) 4 tujuan pantang larang masih diamalkan
 -mendidik secara halus
 -memberi teguran secara berhemah
 -membentuk budi pekerti mulia
 -membolehkan adat istiadat tidak dilupakan

 b)6 tugas Tok Batin
 -menjadi bomoh
 -merestui perkahwinan
 -melangsungkan upacara perkahwinan
 -membuka ladang
 -menentukan sempadan kampung
 -menentukan adat istiadat dan pantang larang

  3.a) 5 faktor yg menyebabkan jurang ketaksamaan penduduk wujud di antara kawasan bandar dan di luar Bandar
 -kemudahan mendapati guru
 -kemudahan bahan rujukan
 -kelas sosial masyarakat
 -lokasi sekolah dan tempat tinggal
 -kemudahan ICT
 -peluang kerjaya selepas tamat belajar

 b)Cadangan 5 usaha yang dilakukan oleh KPM untuk mengurangkan jurang ketaksamaan penduduk
 -RMT
 -KWAPM
 -bantuan makanan asrama
 -jaket keselamatan
 -elaun bulanan pelajar kurang upaya

 4. a) 5 tindakan yg diambil oleh KPM untuk meningkatkan taraf hidup masyarakat Indegenous
 -yuran bulanan
 -kokurikulum
 -pakaian seragam sekolah
 -buku teks dan alat tulis
 -tambang pengangkutan ke sekolah


 b)5 perkara tindakan yg diambil oleh KPM untuk merapatkan jurang penduduk pelbagai kaum dan budaya di negara ini
 -membuat perubahan dan pembetulan ke atas undang – undang
 -mengubahsuai projek, program dan tindakan di peringkat tempatan
 -menggalakkan pihak berkaitan menjalankan kajian tindakan
 -latihan perguruan dipertingkatkan
 -proses reformasi dalam sistem pendidikan

 BAHAGIAN C
 1.a) 5 cara yg boleh digunakan oleh guru bagi memastikan tiada murid daripada pelbagai etnik terpinggir semasa proses pnp
·         menggunakan bahan atau contoh berdasarkan pelbagai budaya
·         guru bersifat adil dan demokrasi tanpa mengira agama, etnik, dan latar belakang
·         memastikan murid duduk dalam pelbagai kaum
·         merancang pnp dengan memberi peluang kepada mrd bekerjasama dan berinteraksi di antara pelbagai etnik
·         menjadi role model yg bai kepada murid pelbagai etnik
·         menjadi agen pemupuk kesefahaman antara pelbagai etnik melalui penerapan nilai murni dalam pnp

 b)5 langkah yg boleh diambil oleh seorang guru untuk memastikan murid daripada pelbagai etnik dapat memahami dan menghormati budaya dan amalan hidup etnik lain
·         kurikulum : m/p sejarah, menyemai kesedaran, menghayati semangat patriotisme, perpaduan
·         aktiviti kokurikulum : persatuan, kelab, permainan, unit beruniform
·         kegiatan kemasyarakatan : gotong – royong, kerja amal
·         pemupukan kesedaran sivik : belajar menghormati hak orang lain, mewujudkan semangat kekitaan, sikap bertanggungjawab murid terhadap diri, sekolah dan masyarakat
·         program bahasa ; selaras dengan tujuan kerajaan memperkasakan bahasa kebangsaan sebagai alat perpaduan etnik
·         disiplin diri

 2.a) 5 prinsip yang boleh merealisasikan untuk mengelakkan konflik berlaku dalam kalangan murid
·         istilah yang membawa kepada kedudukan yg sama untuk semua etnik
·         menggunakan murid dari suku etnik yang berlainan semasa percakapan perbincangan dan penulisan
·         mengelakkan dari memberi teguran yang memberi kesan buruk kepada murid dari suku kaum etnik yg berlainan
·         menggunakan anekdot dari pelbagai budaya dalam konteks soisal semasa memberi contoh
·         guru mesti sensitif kepada penggunaan istilah tertentu
·         guru perlu memberi galakan kpd mm untuk bercampur gaul dalam kump etnik semasa aktiviti dijalankan
·         guru perlu menerapkan nilai perpaduan dalam kalangan mm

 b) 5 program yg boleh dilaksanakan oleh guru untuk mewujudkan persekitaran sekolah yg mesra budaya
·         aktiviti kebudayaan mengikut kaum
·         penglibatan murid daripada pelbagai kaum dalam aktiviti
·         mewujudkan ruang untuk memaparkan maklumat mengenai budaya setiap kaum
·         program RIMUP (Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan)
·         sambutan perayaan mengikut kaum
  
 3.a) 5 cara komunikasi bukan lisan yg boleh digunakan oleh guru ketika melaksanakan pnp
 -renungan mata
 -pergerakan tangan
 -ukiran senyuman di bibir
 -ekspresi muka berdasarkan perubahan air muka
 -pergerakan kecil tubuh badan
 -memberi gerak badan positif semasa berinteraksi

 b) 5 implikasi terhadap murid sekiranya guru gagal melaksanakan komunikasi dengan berkesan dalam pengajaran dalam kelas
·         -murid x dapat menerima mesej dengan jelas
·         -objektif pengajaran x tercapai
·         -murid tidak  dapat mendengar dengan jelas
·         -kawalan kelas kurang berkesan
·         -murid tidak seronok untuk belajar
·         -hilang motivasi

·         -wujud masalah disiplin dalam bilik darjah

No comments:

Post a Comment