Bahagian B
1. a) 5 ciri budaya
-berkongsi
-dipelajari
-diwarisi
-dinamik
-universal
-unsur simbolik
b) 5 perbezaan yg wujud dalam
kalangan masyarakat majmuk di Malaysia
-berganding bahu di bawah
politik yg sama
-ahli – ahlinya bergantung di
antara satu sama lain
-hidup bercampur tetapi mengamalkan
cara hidup berasingan
-mempunyai sikap prasangka dan
stereotaip
-agama, bahasa dan budaya yg
berbeza
2.
a) 4 tujuan pantang larang masih
diamalkan
-mendidik secara halus
-memberi teguran secara berhemah
-membentuk budi pekerti mulia
-membolehkan adat istiadat tidak
dilupakan
b)6 tugas Tok Batin
-menjadi bomoh
-merestui perkahwinan
-melangsungkan upacara
perkahwinan
-membuka ladang
-menentukan sempadan kampung
-menentukan adat istiadat dan
pantang larang
3.a) 5 faktor yg menyebabkan jurang ketaksamaan
penduduk wujud di antara kawasan bandar dan di luar Bandar
-kemudahan mendapati guru
-kemudahan bahan rujukan
-kelas sosial masyarakat
-lokasi sekolah dan tempat
tinggal
-kemudahan ICT
-peluang kerjaya selepas tamat belajar
b)Cadangan 5 usaha yang dilakukan oleh KPM untuk mengurangkan jurang
ketaksamaan penduduk
-RMT
-KWAPM
-bantuan makanan asrama
-jaket keselamatan
-elaun bulanan pelajar kurang
upaya
4. a) 5 tindakan yg diambil oleh KPM untuk
meningkatkan taraf hidup masyarakat Indegenous
-yuran bulanan
-kokurikulum
-pakaian seragam sekolah
-buku teks dan alat tulis
-tambang pengangkutan ke sekolah
b)5 perkara tindakan yg diambil oleh KPM untuk
merapatkan jurang penduduk pelbagai kaum dan budaya di negara ini
-membuat perubahan dan
pembetulan ke atas undang – undang
-mengubahsuai projek, program
dan tindakan di peringkat tempatan
-menggalakkan pihak berkaitan
menjalankan kajian tindakan
-latihan perguruan
dipertingkatkan
-proses reformasi dalam sistem
pendidikan
BAHAGIAN C
1.a) 5 cara yg boleh digunakan oleh guru bagi
memastikan tiada murid daripada pelbagai etnik terpinggir semasa proses pnp
·
menggunakan bahan atau contoh
berdasarkan pelbagai budaya
·
guru bersifat adil dan demokrasi
tanpa mengira agama, etnik, dan latar belakang
·
memastikan murid duduk dalam
pelbagai kaum
·
merancang pnp dengan memberi
peluang kepada mrd bekerjasama dan berinteraksi di antara pelbagai etnik
·
menjadi role model yg bai kepada
murid pelbagai etnik
·
menjadi agen pemupuk kesefahaman
antara pelbagai etnik melalui penerapan nilai murni dalam pnp
b)5 langkah yg boleh diambil oleh seorang guru
untuk memastikan murid daripada pelbagai etnik dapat memahami dan menghormati
budaya dan amalan hidup etnik lain
·
kurikulum : m/p sejarah, menyemai
kesedaran, menghayati semangat patriotisme, perpaduan
·
aktiviti kokurikulum : persatuan,
kelab, permainan, unit beruniform
·
kegiatan kemasyarakatan : gotong –
royong, kerja amal
·
pemupukan kesedaran sivik :
belajar menghormati hak orang lain, mewujudkan semangat kekitaan, sikap
bertanggungjawab murid terhadap diri, sekolah dan masyarakat
·
program bahasa ; selaras dengan
tujuan kerajaan memperkasakan bahasa kebangsaan sebagai alat perpaduan etnik
·
disiplin diri
2.a) 5 prinsip yang boleh merealisasikan untuk mengelakkan konflik
berlaku dalam kalangan murid
·
istilah yang membawa kepada
kedudukan yg sama untuk semua etnik
·
menggunakan murid dari suku etnik
yang berlainan semasa percakapan perbincangan dan penulisan
·
mengelakkan dari memberi teguran
yang memberi kesan buruk kepada murid dari suku kaum etnik yg berlainan
·
menggunakan anekdot dari pelbagai
budaya dalam konteks soisal semasa memberi contoh
·
guru mesti sensitif kepada
penggunaan istilah tertentu
·
guru perlu memberi galakan kpd mm
untuk bercampur gaul dalam kump etnik semasa aktiviti dijalankan
·
guru perlu menerapkan nilai
perpaduan dalam kalangan mm
b) 5 program yg boleh dilaksanakan oleh guru
untuk mewujudkan persekitaran sekolah yg mesra budaya
·
aktiviti kebudayaan mengikut kaum
·
penglibatan murid daripada
pelbagai kaum dalam aktiviti
·
mewujudkan ruang untuk memaparkan
maklumat mengenai budaya setiap kaum
·
program RIMUP (Rancangan Integrasi
Murid Untuk Perpaduan)
·
sambutan perayaan mengikut kaum
3.a) 5 cara komunikasi bukan lisan yg boleh
digunakan oleh guru ketika melaksanakan pnp
-renungan mata
-pergerakan tangan
-ukiran senyuman di bibir
-ekspresi muka berdasarkan
perubahan air muka
-pergerakan kecil tubuh badan
-memberi gerak badan positif
semasa berinteraksi
b) 5 implikasi terhadap murid sekiranya guru
gagal melaksanakan komunikasi dengan berkesan dalam pengajaran dalam kelas
·
-murid x dapat menerima mesej
dengan jelas
·
-objektif pengajaran x tercapai
·
-murid tidak dapat mendengar dengan
jelas
·
-kawalan kelas kurang berkesan
·
-murid tidak seronok untuk belajar
·
-hilang motivasi
·
-wujud masalah disiplin dalam
bilik darjah
No comments:
Post a Comment