Saturday, 16 November 2013

Contoh Soalan Edu 3105

 Soalan 1

 (a) Dua pola budaya tersebut:

 i. Wajib : Tiada pilihan lain selain patuh pada nilai sedia ada
 ii. Prefferred: Punya beberapa pilihan melakukan budaya, namun asa satu
 yang lebih digemari
 iii. Tipikal : Ada beberapa cara melakukan tetapi tidak digemari namun
 ada satu yang kerap dilakukan
 iv. Alternatif: Beberapa cara dilakukan tanpa ada sesuatu digemari
 v. Terhad: Cara melakukan sesuatu dibenarkan hanya kepada orang-
 orang tertentu sahaja

 (b) Tiga sebab individu saling bergantung dan bergabung di dalam kelompok

 i. Keamanan - kurangkan ketidaksamaan dalam diri, berasa lebih takut dan tidak
 ragu-ragu berhadapan halangan
 ii. Status - Dipandang penting oleh orang lain dan pengakuan diri dalam
 kelompok
 iii. Harga diri - Memupuk nilai harga diri individu dan rasa kepunyaan dalam
 kelompok
 iv. Afiliasi - Dapat memenuhi keperluan sosial iaitu berinteraksi teeus menerus
 antara ahli dalam kelompok
 v. Kekuatan - kekuatan individu terhad. Akan menjadi lebih kuat apabila
 melakukan dengan anggota kelompok lain
 vi. Pencapaian tujuan - kolaborasi antara ahli dalam kelompok untuk mencapai
 matlamat bersama

 Soalan 2

 (a) Empat ciri utama masyarakat

 i. Hidup berkelompok
 ii. Mempunyai budaya
 iii. Mengalami perubahan
 iv. Mempunyai kepimpinan
 v. Sering berinteraksi sama ada dalam dan dengan pihak luar
 vi. Mempunyai aturan sosial - susun lapis, kelas, status atau kasta

 (b)Tiga proses perubahan bahasa beserta contoh yang sering berlaku dalam masyarakat

 i. Perubahan bunyi {pinam} kepada pinang
 ii. Perubahan fonem {vuat} kepada {kuat}
 iii. Perubahan morfem {nivunuh} kepada {dibunuh}
 iv. Penggantian kata {warsa} kepada {tahun}
 v. Perubahan makna {khalwat - Arab} beribadat - berdua-duaan
 vi. Penyempitan makna {tuan} dahulu digunakan untuk lelaki dan wanita tetapi kini untuk lelaki sahaja
 vii. Kata slanga {tuang} kepada {ponteng}

 Soalan 3
 (a) Empat kategori kanak-kanak istimewa yang memerlukan Program Pendidikan Khas

 i. Kerencatan mental
 ii. Bermasalah pembelajaran
 iii. Kecelaruan tingkah laku
 iv. Cacat pendengaran – bermasalah komunikasi
 v. Cacat penglihatan
 vi. Cacat fizikal
 vii. Pintar-cerdas dan berbakat istimewa

 (b) Tiga faktor menyebabkan wujud ketaksamaan peluang pendidikan di Malaysia

 i. Kelas sosial
 - Sistem feudal yang membezakan / memisahkan anggota masyarakat mendapatkan pendidikan yang sama dan setaraf
 - Jurang pendidikan terhasil akibat pencapaian tahap sosio-ekonomi yang berbeza antara kelas sosial

 ii. Kumpulan minoriti
 - Disisih dan diabaikan kerana tiada kekuatan bersuara, kehendak tidak diutamakan, didiskriminasi

 iii. Infasrtruktur
 - Kemudahan mendapatkan guru, kemudahan mendapatkan bahan-bahan rujukan, kemudahan ICT, kekurangan kemudahan asas di sekolah

 Soalan 4
 (a) Empat keperluan asas yang telah disediakan di kawasan pedalaman
 i. Bilik darjah
 ii. Asraman- 2,800 kapasiti penghuni
 iii. Rumah guru
 iv. Bekalan elektrik 24 jam ke 664 sekolah rendah
 v. Bekalan air ke 193 sekolah

 (b) Tiga penilaian saya terhadap perubahan pendidikan dalam kalangan masyarakat  Orang Asli di pinggir bandar

 i. Peringkat pertama
 - Di prasekolah ditumpukan kepada kanak-kanak 5 – 6 tahun
 - Penyediaan asas kukuh sebelum pendidikan formal
 ii. Peringkat kedua
 - Peringkat rendah – kanak-kanak 7 – 12 tahun
 - Penyediaan asaas 3M

 iii. Peringkat ketiga
 - Peringkat menengah 13 – 18 tahun
 - Program pendidikan komprehensif dan berkualiti – kemahiran berfikir kritis dan kreatif
 iv. Peringkat tertiari
 - Peringkat selepas pendidikan menengah ke peringkat pendidikan tinggi

 v. Tumpuan kepada golongan tercicir
 - Belia dan beliawanis yang tercicir dari sistem persekolahan
 - Penekanan kepada latihan dan kemahiran untuk pasaran tenaga buruh
 BAHAGIAN C (ESEI) (40 MARKAH)

 Soalan 1

 (a) Lima cara bagaimana kurikulum tersirat boleh menyatukan murid pelbagai kaum

 i. Setiap pelajar wajib mengambil bahagian dalam aktiviti kokurikulum menggalakkan interaksi dalam kelas sosial murid
 ii. Pelajar menerima bahasa ibunda dan dialek kaum lain
 iii. Penerapan nilai budaya masyarakat pelbagai kaum melalui persatuan / kelab
 iv. Melalui aktiviti perkhemahan murid-murid belajar menghormati cara hidup kaum masing-masing
 v. Pelajar mengenal dan menghormati agama kaum masing-masing

 (b) Analisis terhadap lima ciri kurikulum tersirat yang terdapat dalam pendidikan masa  kini

 i. Norma, nilai dan kepercayaan yang tidak dinyatakan dalam kurikulum tetapi diajar secara tidak langsung di dalam kelas.
 ii. Misalnya: daya intelek guru, tingkah laku dana akhlak guru
 iii. Merangkumi semua pengalaman pembelajaran yang murid peroleh di mana mereka belaajr
 iv. Boleh menjadi objektif pembelajaran tetapi hasil pembelajarannya adalah bersifat relatif dan agak sukar diukur secara kuantitatif.
 v. Misalnya sikap kerjasama, hormat mengormati
 vi. Kewujudan adalah berbeza-beza bergantung kepada lokasi, persekitaran dan latar belakang peleksana kurikulum (murid – guru)
 vii. Matlamat atau objektif kurikulum tidak tertulis dalam kandungan kurikulum mahupun dalam penilaian
 viii. Jenis kurikulum adalah berbeza-berbeza mengikut jenis institusi, tahap pembelajaran dan juga meatlamat kurikulum itu sendiri

 Soalan 2

 (a) Lima cara guru menguruskan persekitaran fizikal bilik darjah untuk menggalakkan  suasana mesra budaya

 i. Bilik darjah yang dinamik, guru memiliki gaya kepimpinan, kemahiran merancang aktiviti berkumpulan menggalakkan penglibatan murid-murid pelbagai etnik

 ii. Kebijaksanaan guru menggunakan kemahiran berkomunikasi, kebijaksanaan interpersonal untuk menggalakkan pergaulan murid-murid pelbagai kelas sosial atau kaum

 iii. Penggunaan laman web, komputer dan CD dan LCD untuk menghasilkan pembudayaan bilik darjah kondusif
 - Memupuk semangat kekitaan, semangat berdikari dan bekerjasama antara murid pelbagai kaum

 iv. Guru menyediakan peraturan kelas berpandukan pekeliling dan peraturan sekolah
 - Murid-murid belajar bertolak ansur, hormat menghormati, bekerjasama, rasa tanggungjawab di antara mereka

 v. Guru berperanan sebagai pencetus idea, pembimbing, fasilitator untuk membina modal insan

 (b) Lima strategi pengajaran guru yang relevan budaya untuk menggalakkan murid berinteraksi antara pelbagai kaum

 i. Kaedah koperatif
 - Murid belajar secara berkumpulan, berbincang secara harmonis, berinteraksi dengan murid pelbagai latar budaya

 ii. Kaedah kontekstual
 - Murid akan mengaitkan bahan pengajaran dan pembelajaran kepada situasi / budaya kehidupan mereka

 iii. Kaedah generatif
 - Menggalakkan murid menjana idea-idea kritis dan kreatif yang sesuai dengan budaya yang diketengahkan
 - Membuat pertimbangan untuk meneruskan budaya yang relevan dengan kehidupan masa kini

 iv. Kaedah direktif
 - Guru memberikan penerangan secara langsung kepada murid tentang kepelbagaian budaya dalam kelompok mereka

 v. Kaedah mediatif
 - Mengaplikasikan pengetahuan untuk menyelesaikan masalah, membuat keputusan, mengenalpasti andaian
 - Membuat hipotesis berkaitan dengan budaya yang masih relevan untuk diamalkan

 vi. Kaedah kajian masa depan
 - Murid-murid mengambil bahagian dalam penciptaan masa depan
 - Guru membantu murid berfikiran jauh, mempunyai kuasa dan pilihan untuk masa depan yang perlu dihadapi
 - Murid yang pelbagai latar budaya merancang kehidupan mereka

 Soalan 3

 Berdasarkan Model Simetri Newcomb, guru boleh melaksanakan komunikasi berkesan dalam bilik darjah

 X

 A B

 A = Individu
 B = Individu
 X = Mesej

 - Model Simetri Newcomb adalah berasaskan interaksi individu terhadap mesej yang hendak disampaikan atau diterima, dikenali Model Komunikasi Kemanusiaan
 - Komunikasi beroperasi daripada empat orientasi, iaitu:
 a. Orientasi A terhadap perkara X, iaitu sikap dan kepercayaan A terhadap perkara X
 b. Orientasi A terhadap perkara B, iaitu sikap A terhadap B
 c. Orientasi B terhadap perkara X, iaitu sikap dan kepercayaan B terhadap perkara X
 d. Orientasi B terhadap A, iaitu sikap B terhadap A
 - Komunikasi berkesan banyak bergantung kepada sikap dan kepercayaan terhadap\
 individu dan mesej yang hendak disampaikan
 e. Jika B menghromati A dan menaruh kepercayaan terhadap mesej maka simetri
 dicapai, komunikasi adalah berkesan
 jika A dipandang rendah oleh B, maka mesej yang disampaikan A tidak mendapat
 persetujuan. Simetri tidak dicapai, komunikasi kurang berkesan



(b) Lima masalah komunikasi yang biasa berlaku dalam bilik darjah dan cara-cara mengatasinya

 i. Kebisingan
 - Guru menggunakan komunikasi bukan lisan, menunggu murid berhenti membuat bising dan meneruskan pengajaran

 ii. Guru kurang berpengalaman
 - Guru mengikuti kursus dalam perkhidmatan, mendapat nasihat dan tunjuk ajar daripada guru yang berpengalaman

 iii. Perhubungan guru dengan murid kurang mesra
 - Guru mengawal murid dengan cara demokratik

 iv. Kurang minat terhadap pelajaran
 - Guru menyampaikan pelajaran dengan cara menarik minat, seperti kaedah kumpulan, kaedah main, kaedah bercerita

 v. Suasana bilik darjah kurang kondusif

 - Bilik darjah bersih dan selesa menimbulkan perasaan riang gembira untuk belajar

No comments:

Post a Comment