Sunday, 17 November 2013

SOALAN BMM 3112 ESEI


1. 5 ciri bahasa Melayu klasik yang terdapat dalam teks (petikan Hikayat Bakhtiar)

i. Ayat panjang berjela-jela
ii. Kata pangkal ayat. Contoh:
iii. Hiperbola. Terlalu baik parasnya…
iv. Beriksah tentang raja
v. Banyak perkataan ‘pun’ dan ‘lah’
vi. Menggunakan perkataan Arab. Contoh:
vii. Menggunakan bahasa istana
viii. Ayat songsang. Contoh:

2. Perkembangan tulisan Jawi. Berikan 4 tahap daripadanya.

Perkembangan tulisan Jawi peringkat 1:
i. Menggunakan tulisan Arab dengan tanda baris.
Contoh:
مك = maka
ii. Menghilangkan baris
Contoh: -
مك
iii. Menggunakan huruf saksi. (
اوي )
Contoh: ini –
اين
iv. Huruf saksi pada suku kata pertama dan kedua
Contoh: lagu –
لاڬو
Perkembangan tulisan Jawi peringkat 2:
3. Menterjemah BI kepada BM.

Bahagian C

1. Perkembangan sastera Melayu di Malaysia berkembang pesat secara berperingkat dari zaman Melayu klasik hinggalah ke zaman moden.

a) Huraikan 4 kepentingan Sulalatussalatin dalam membicarakan perkembangan bahasa Melayu zaman kesultanan Melayu Melaka. (10 markah)
b) Huraikan 5 sumbangan Abdullah Munsyi dalam perkembangan bahasa Melayu. (10 markah)

2. Pengaruh tulisan Jawi sudah mula pada zaman bahasa Melayu praklasik sehinggalah zaman bahasa Melayu klasik. Huraikan 4 bahan bukti yang menunjukkan tulisan Jawi telah wujud pada zaman itu. (20 markah)


Contoh jawapan:
-buku/kitab : sulalatussalatin
[(1 bukti : 4 markah) + (1 contoh : 1 markah) = 5 markah]

3. Masalah terjemahan sering berlaku kerana tidak ada dua bahasa di dunia ini yang sama bentuknya dan mustahil wujudnya persamaan mutlak antara kedua-duanya. Huraikan 4 masalah yang menyulitkan peterjemahan dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu. (20 markah)

Contoh jawapan:
- Kosa kata
- Tatabahasa (struktur ayat)

Bahagian B
1. Bahasa Melayu kuno melalui zaman kegemilangannya semasa berada di bawah kerajaan Sriwijaya kira-kira dari abad ke 7 hingga ke 13.

a) Senaraikan 5 ciri BM kuno.

b) Ahli-ahli bahasa membahagikan perkembangan BM kepada beberapa tahap. Bina tahap-tahap tersebut dan pengaruh yang mempengaruhi tahap-tahap tersebut.

2. Asas 50 telah ditubuhkan pada 1950 oleh beberapa orang penulis dan pengarang dari Tanah Melayu yang terpaksa berhijrah ke Singapura.

a) Senaraikan 5 tokoh Asas 50.

b) Tafsirkan 5 perkara yang termaktub dalam perlembagaan 152 di Malaysia.

3. Banyak nama pengarang dalam sejarah perkembangan tatabahasa Melayu di Malaysia.

a) Senaraikan 5 tokoh Melayu dalam menghasilkan penulisan tatabahasa BM.

b) Susun buku selok-belok BM karya Za’ba yang diberi mengikut tahun terbitannya.


4. Tugas menyusun kamus dengan kerja membaca sejumlah karya dalam bidang dan zaman yang akan diliputi oleh kamus itu sewaktu para penyusun kamus melakukan tugas membaca, mereka akan melakukan beberapa perkara.

a) Senaraikan 5 perkara yang perlu dicatatkan oleh para penyusun kamus.

b) Senaraikan 5 contoh kependekan yang ada dalam Kamus Dewan.
Jawapan Soalan SPOT 2 Esei

1) Makna ayat dan Kerangka Generatif Chomsky
- Makna merupakan unsur penting dalam bahasa supaya ayat difahami, dan mesej diterima
- Setiap ayat sekurang-kurangnya mempunyai 1 makna

- Makna terbahagi kepada 3 iaitu (a) makna tersurat : makna sebagaimana yg ditulis atau diujarkan. (b) makna terselindung : makna yang terselindung kerana perkataan yg tidak dihadirkan, sebagai contoh Ali ke kedai Abu, perkataan yang tidak dihadirkan adalah perkataan pergi. Ketidakhadiran ini menimbulkan tafsiran yg berbeza tentang cara Ali ke kedai Abu. Ali mungkin berlari, mencangklung, atau menaiki roket untuk ke kedai Abu. (c) makna tersirat : lain tulis/ckp lain makna, kebanyakannya adalah peribahasa.
- Bagaimanapun, makna ayat mampu berubah berdasarkan konteks ayat dituturkan. Konteks ini sebagaimana yg dikemukakan oleh Chomsky terbahagi kepada 4 iaitu (a)perlakuan bahasa : cara bercakap dan bahasa yg digunakan oleh penutur (b) struktur dalaman : kemampuan seseorang utk berbahasa dan cara susunan ayat yg diujarkan (c) struktur luara : ujaran bahasa yang dikeluarkan oleh seseorang iaitu apa yg diujarkan (d) kemampuan berbahasa : segala pengetahuan yang terdapat dalam otak manusia secara sedar atau tidak, juga berkaitan bagaimana kita mengujarkan bahasa sebagaimana yg terdapat dlm rumus bahasa.

2) peribahasa
- Peribahasa terbahagi kepada 2 iaitu (a) peribahasa tradisi : peribahasa yg digunakan sehari-harian atau secara bercetak sebelum tarikh kemerdekaan, contohnya seperti katak di bawah tempurung. (b) peribahasa moden : peribahasa yg dicipta selepas tarikh kemerdekaan, namun mendorong kepada merosakkan bahasa contohnya seperti tetikus tanpa wayar
- Peribahasa memainkan peranan yang penting dalam masyarakat di negara kita terutamanya di kalangan orang-orang Melayu. Peribahasa digunakan untuk menyampaikan (a )sesuatu nasihat, (b) teguran, atau (c) ingatan secara kiasan atau sindiran.
Pada hemat saya, dengan menggunakan peribahasa banyak (d) teguran, nasihat, dan sindiran dapat disampaikan tanpa menimbulkan rasa marah atau kecil hati pada orang lain.
Peribahasa wujud apabila masyarakat Melayu menyedari betapa susahnya untuk memberikan nasihat atau teguran secara terus-terang kepada orang lain tanpa menyinggung perasaannya. Lantas, mereka mula mengumpamakan sesuatu perkara dengan sesuatu yang lain agar maksud yang ingin disampaikan dapat ditafsirkan oleh semua orang. Seringkali perkara yang diumpamakan itu berkaitan secara langsung dengan anggota masyarakat dan alam sekeliling mereka.
- cth: jenis peribahasa- perumpamaan (makna 2 lapis: makna tersurat dan tersirat)
- Cth: bagai cincin dengan permata
i) makna tersurat:
ii) makna tersirat: hubungan lelaki dgn perempuan yg secocok dan sepadan
Bidalan: makna selapis

No comments:

Post a Comment